Friday, January 10, 2014

Parti Bertema Hello Kitty

Selamat Tahun Baru bagi pembaca KPZ.


Sungguh lama kami tidak mengemas kini entri blog ini. Untuk entri pertama tahun ini, kami akan memaparkan idea parti DIY hello kitty untuk salah seorang pembaca KPZ iaitu Puan Ayu untuk harijadi puterinya pada bulan Februari nanti.

Karakter kartun ini amat terkenal dan pelbagai barangannya boleh didapati digedung-gedung ternama atau kedai serbanika. Walaubagaimanapun, bajet akan tinggi sekiranya semuanya dibeli. Saya sarankan sebahagian hiasan dibuat secara DIY dan yang selebihnya bolehlah dibeli seperti pakaian dan sebagainya.

Hiasan.

Hello Kitty merupakan kucing comel yang terkenal dengan riben merah atau merah jambunya. Tema parti bolehlah menggunakan riben tersebut sebagai tema hiasan utama.  Riben-riben ini bolehlah dibuat dalam pelbagai saiz dan dihias di dinding, digantung dan diletakkan di straw untuk minuman. 

Selain riben yang DIY, riben seperti dibawah juga agak senang untuk didapati dikedai-kedai seperti Daiso atau Toys R Us untuk dijadikan sebagai hiasan tambahan.
Selain itu ibubapa atau anak-anak bolehlah juga melukis gambar kepala hello kitty di kertas putih untuk dijadikan hiasan. Ini akan pasti menyeronokkan serta memberi peluang kepada anak-anak untuk melakukan aktiviti bersama ibubapa . Ia bolehlah dilakukan sedikit-sedikit sebulan sebelum parti harijadi.

Makanan.


Kucing ini merupakan karakter kartun yang sudah berusia 39 tahun pada 2014 dan berasal dari Jepun. Pelbagai acuan sandwich serta bento yang boleh didapati untuk membuat kepalanya yang comel itu. Saya sarankan acuan sandwich kerana is lebih sesuai dan ringkas untuk dijadikan sebagai salah satu hidangan.

Selain itu, ibubapa bolehlah juga membuat agar- agar berwarna merah atau merah jambu untuk dihidang dan sekiranya pandai membuat apam polka dot, warna putih bersama dot merah jambu amat menarik sekali.  

Air yang paling sesuai tentunya air yang berwarna merah jambu dan untuk kanak-kanak sudah tentu mereka akan merasa gembira sekiranya dihidangkan dengan susu perisa strawberi. Tetapi pastikan minuman dihidangkan didalam gelas plastik dan jangan tuang terlalu banyak. Gelas yang diisi minuman ini bolehlah dijadikan hiasan di meja utama.

Makanan lain bolehlah disajikan bersama tempahan kek , cuppies atau biskut  yang berbentuk karakter tersebut.

Party Packs.

Untuk party packs saya sarankan supaya ibubapa membeli beg makanan kertas putih. Ia boleh didapati di kedai Bagus atau kedai-kedai yang lain. Beg kertas tersebut bolehlah dilukis muka hello kitty bersama hiasan lain seperti pelekat dan sebagainya. Ini pasti suatu aktiviti yang menyeronokkan untuk anak-anak. Sekiranya ibubapa tidak mempunyai masa. Bolehlah menggunakan pelekat hello kitty yang banyak boleh didapati di gedung isetan, jusco dan juga di kedai Daiso.


Pihak KPZ amat berharap agar entri ini dapat memberi sedikit idea DIY utnuk Puan Ayu dikala parti harijadi puter-puterinya